Registry SOLUS,

Obecné informace o registrech

 

Jaké informace registry SOLUS evidují?

 

Registr FO

 

 

Negativní registr klientských informací shromažďuje pouze negativní informace o těch klientech, kteří nemají zájem plnit své smluvní závazky, nebo se dostali do problémů se splácením svých finančních závazků u některého z členů sdružení SOLUS.

Jak předcházet tomu, abyste byli zaneseni do negativního registru?

 

Do negativního registru se nedostanou informace o spotřebitelích, kteří své závazky plní řádně a včas. Nezavírejte oči před nesplacenými složenkami, neberte si příliš mnoho úvěrů. Buďte obezřetní vůči obchodníkům, kteří nabízejí úvěry bez řádného prověření vaší schopnosti úvěr splácet, nebo kteří nabízejí poskytnutí finanční služby bez nahlédnutí do registrů SOLUS. Pečlivě pročítejte smlouvy a v případě pochybností se poraďte s odborníky (například v některé z řady občanských poraden).

Pozitivní registr

 

Pozitivní registr shromažďuje a zpracovává údaje o klientech a jejich smluvních závazcích. Výraz „pozitivní“ v názvu registru podtrhuje skutečnost, že tento registr eviduje také informace pozitivní, které vypovídají o skutečnosti, že klient své povinnosti ke členům sdružení SOLUS řádně plní. Členské společnosti tak mohou na základě pozitivního registru daleko snáze a přesněji vyhodnocovat skutečnost, zda daný klient je schopen unést další finanční zatížení či nikoliv.

Proč souhlasit se zařazením do Pozitivního registru?

 

Pozitivní registr přispívá k tomu, že klient může snáze získat finanční službu i od společnosti, která jej dosud „nezná“. Členská společnost sdružení SOLUS totiž díky pozitivnímu registru velmi rychle zjistí, že klient své závazky řádně platí, a není příliš zadlužen.

 

Informace o jednotlivých registrech SOLUS

Negativní registry SOLUS (Register FO a Registr IČ)
Negativní registry klientských informací shromažďují pouze negativní informace o těch klientech, kteří nemají zájem plnit své smluvní závazky, nebo se dostali do problémů se splácením svých finančních závazků u některého z členů sdružení SOLUS. Sdružení SOLUS spravuje dva negativní registry: Registr FO, ve kterém jsou záznamy o fyzických osobách (spotřebitelích), a Registr IČ, do kterého jsou zařazovány fyzické osoby podnikající a právnické osoby.

 

 

Podmínky zařazení klienta do registrů SOLUS

Člen sdružení SOLUS je oprávněn předat zpracovateli ke zpracování pouze ty osobní údaje, k jejichž podmíněnému předání třetí osobě má souhlas od subjektu údajů (tj. od žadatele). Člen sdružení SOLUS odpovídá za pravdivost a přesnost dat takto poskytnutých zpracovateli.

 

Podmínky pro zařazení klienta do společné databáze spotřebitelů:

 

  • Do společné databáze spotřebitelů (Registr FO) jsou zařazeni spotřebitelé, kteří neplní své povinnostivztahující se k činnosti alespoň jednoho člena sdružení SOLUS zapojeného do činnosti Registru FO.

 

  • Registr FO shromažďuje informace negativní, tedy údaje o těch klientech, kteří nemají zájem plnit své smluvní závazky, nebo se dostali do problémů se splácením svých finančních závazků. V okamžiku, kdy klient své předchozí závazky po splatnosti uhradí, je uvedena informace o úhradě dluhu, která je v Registru FO uchovávána po dobu tří let. V případě, že se jedná o produkt "Telekomunikační poplatky, služba elektronických komunikací", kdy zdrojem předmětné informace je telekomunikační operátor, pak k automatickému výmazu dochází po jednom roce od data úhrady dlužné částky po splatnosti, vyjma situace, kdy původní věřitel (telekomunikační operátor) postoupil (prodal) pohledávku jinému subjektu. V tomto případě je záznam od původního věřitele uchováván po dobu tří let od postoupení (prodeje) pohledávky.Roční lhůta pro výmaz byla zavedena od 26. 3. 2012 a byla aplikována na odpovídající údaje i zpětně.

 

 

  • Registr FO obsahuje pouze údaje nutné k identifikaci klienta a informace o typu a rozsahu porušení povinnosti řádně splácet finanční závazek. Registr FO neobsahuje žádné citlivé údaje ani další doplňující informace (jako např. informaci o výši příjmu apod.).

 

Kritériem pro prvotní zařazení do Registru FO je skutečnost, že spotřebitel je v prodlení se splněním svých závazků z úvěrové, leasingové či jiné smlouvy, ze které mu vznikl finanční závazek po splatnosti vůči věřiteli a toto prodlení trvá po stanovenou dobu.

 

Členské společnosti sdružení SOLUS velmi pečlivě posuzovaly dobu trvání prodlení, která je upravena v Pravidlech pro vytváření, správu a využívání databáze spotřebitelů neplnících své povinnosti vztahující se k činnosti řádných členů sdružení SOLUS (dále jen „Pravidla FO“), protože každá z nich se snaží udržet si i ty klienty, kteří se mohli dostat do nesnází. V případě vzniku prodlení proto vstupují členové sdružení SOLUS (věřitelé) do kontaktu se svými klienty a snaží se situaci řešit. Spotřebitel je do Registru FO zařazen pouze tehdy, když splňuje kritéria pro zařazení podle Pravidel FO.

Kontrolou spolehlivosti, správnosti a úplnosti údajů předávaných jednotlivými členy sdružení SOLUS, jakož i kontrolou dodržování Pravidel FO, je pověřen nezávislý auditor.

 

Pozitivní registr (Registr POR) shromažďuje a zpracovává údaje o klientech a jejich smluvních závazcích. Výraz „pozitivní“ v názvu registru podtrhuje skutečnost, že tento registr eviduje také informace pozitivní, které vypovídají o skutečnosti, že klient své povinnosti ke členům sdružení SOLUS řádně plní. Členské společnosti tak mohou na základě Pozitivního registru daleko snáze a přesněji vyhodnocovat skutečnost, zda daný klient je schopen unést další finanční zatížení či nikoliv. Díky tomu, že mají členské společnosti přístup i k pozitivním informacím o klientech, mohou klienti snáze získat službu také od společnosti, která je dosud „nezná“.

 

Registr neplatných dokladů (Registr ND) je tzv. pomocná databáze sdružení SOLUS. Její hlavní datovou základnu tvoří údaje a informace obsažené v databázi Neplatné doklady. Přidanou hodnotou Registru neplatných dokladů je možnost on-line zadat nově odcizený doklad klienta, a to jak ze strany členské společnosti (na žádost občana), tak také přímo od občana. Členské společnosti tak mají jedinečnou možnost zjistit on-line, zda žadatel o službu nepředkládá neplatné nebo odcizené doklady. V Registru neplatných dokladů se tedy nacházejí jak data z oficiální databáze neplatných dokladů Ministerstva vnitra České republiky, tak také data zadaná na základě informace od občana.


Insolvenční registr (Registr IR) je tzv. pomocná databáze sdružení SOLUS. Její hlavní datovou základnu tvoří údaje a informace obsažené v ISIRPřidanou hodnotou Insolvenčního registru je široká nabídka nejrůznějších variant a forem dotazů. Je možné například ověřit existenci konkrétního klienta, získat podrobnější informace o daném insolvenčním dlužníkovi, je možné zadávat hromadné dotazy včetně možnosti obdržet okamžité upozornění na výskyt nového insolvenčního dlužníka mezi svými dlužníky nebo využít konfigurovatelné monitorovací aplikace, které například upozorní na termín schůze věřitelského výboru.

 

Registr třetích stran (R3S) má za cíl přispět ke kultivaci trhu zprostředkovatelů služeb a rovněž k omezení nejrůznějších objektivně nežádoucích praktik či zvyklostí při uzavírání smluv, které v některých případech mohou vážně poškozovat dobré jméno členské společnosti sdružení SOLUS nebo samotného klienta. V rámci Registru třetích stran si mohou členské společnosti navzájem vyměňovat informace o nekorektním či podvodném jednání třetích stran (zprostředkovatelů, dealerů, subdealerů a dalších), se kterými aktuálně spolupracují či spolupracovaly.

 

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode